Strategie is geen vluggertje
Als strategieadviseurs van directies zijn wij vaak en graag betrokken bij de ontwikkeling en implementatie van het stevige fundament onder ondernemingen. Zonder een helder geformuleerde en gedeelde strategie wordt iedereen eigenlijk gedwongen om er maar het beste van te maken. Dat werkt veel inefficiëntie en stress in de hand. Met een heldere strategie wordt de collectieve kracht gebundeld en staat alles in het teken van de doelstellingen en de route om die te bereiken.
“Maar hebben de medewerkers in een onderneming dan niet hetzelfde doel, de strategie, voor ogen?”, zult u zich afvragen. De beste manier om daar achter te komen is het gewoon maar eens te vragen aan verschillende medewerkers van een bedrijf. U zult verstelt staan van het verschil in antwoorden.
Over het belang van het hebben van een heldere en gedeelde strategie zijn inmiddels bibliotheken vol geschreven maar ondanks dat realiseren directies pas dat ze hun zaken niet voor elkaar hebben als het bijna te laat is. Het artikel in De Financiële Telegraaf van vandaag geeft een prachtig voorbeeld dat het ook anders kan. Het onderstreept nog eens dat het ontwikkelen en implementeren van een strategie geen vluggertje is. De Spaanse supermarktketen Mercadona is in de jaren negentig, toen het allemaal nog top ging in Spanje, reeds begonnen met een strategie die duidelijk afweek van die van de concurrentie. Door systematisch en consequent te werken aan hun waardepropositie voor hun klanten hebben ze hun eigen speelveld gecreëerd. Een speelveld waarop een spel gespeeld wordt waarvan Mercadona zeker was dat het gewonnen zou worden. Die zekerheid kreeg men door de waardeketen zorgvuldig op de waardepropositie af te stemmen.
Dat zijn allemaal prachtige woorden maar hoe klinkt dat nou in gewone mensen taal?
Wanneer je je producten en/of diensten zorgvuldig op de behoeften van je klanten afstemt (de waardepropositie) onderscheid je je hiermee van de concurrentie. Dat is voor de klant de reden om voor jou te kiezen en niet voor een ander. Belangrijk hierbij is dat dit niet altijd de laagste prijs is. Het gaat om het totale pakket dat wordt aangeboden aan de klant dat hem doet besluiten zijn keuze op u te laten vallen. Dat is de ‘voorkant’ van de winkel.
De waardeketen is de ‘achterkant’ van de winkel. Dat is de reeks van activiteiten die een bedrijf uitvoert om zijn producten en/of diensten te ontwerpen, produceren/inkopen, marketen en af te leveren. Door duidelijke keuzes in deze activiteiten te maken wordt een concurrentievoordeel opgebouwd.
Door een zorgvuldige afstemming op de behoeften van de klant, de voorkant van de winkel, ontstaat de situatie dat men een betere relatieve prijs in de markt weet te realiseren.
Als de ‘achterkant’ van de winkel de ‘voorkant’ goed en logisch ondersteunt, ontstaat de situatie dat men ook nog eens een relatief kostenvoordeel weet te realiseren. Op die manier snijdt het mes aan twee kanten en is het concurrentievoordeel lastig te kopiëren.
Dat laatste zien we nu in de moeilijke Spaanse markt gebeuren. Door jaren achtereen te bouwen aan de strategie heeft Mercadona nu een onverslaanbare positie in de markt. Niet alleen handhaaft men zich maar men slaagt er zelfs in een dalende markt om groei te realiseren en de concurrentie op grote achterstand te zetten. De kracht van strategie kan niet beter geïllustreerd worden.
Maar hoe zit het bij u? Zijn de strategische processen allemaal bewust ingericht en zorgvuldig op elkaar afgestemd zodat er een niet te kopiëren concurrentievoordeel ontstaat?
Vul onze Process Monitor in en ontvang ons rapport dat u een spiegel en aanknopingspunten biedt om de ontwikkeling van de strategie op te pakken. Het voorbeeld van Mercadona laat ondubbelzinnig zien wat het belang ervan is.