Je vak bijhouden is een must!
Dat de wereld waarin we functioneren dagelijks verandert, behoeft geen betoog. De vraag is: “Hoe blijf je actueel?”
Voor het 3e jaar op rij heeft SWOT Strategie Innovaties een studiereis georganiseerd voor Marketing Professionals en NIMA Register Marketeers. Deze keer was het reisdoel Japan & Korea. Read More
Drie muisklikken
Onlangs stuurde een kennis van me me een stukje uit een krant toe waar ik in eerste instantie hartelijk om moest lachen en me niet veel later realiseerde ik me hoe waar het is. Iedereen heeft er de mond van vol: “Het enige dat telt is de WAARDE die je toevoegt”.
Dat is natuurlijk helemaal waar maar in de praktijk zie je dat de WAARDE zich soms moeilijk in Euro’s laat uitdrukken. De ICT specialist uit het stukje heeft er een briljante op lossing voor gevonden. Read More
Strategie is geen vluggertje
Als strategieadviseurs van directies zijn wij vaak en graag betrokken bij de ontwikkeling en implementatie van het stevige fundament onder ondernemingen. Zonder een helder geformuleerde en gedeelde strategie wordt iedereen eigenlijk gedwongen om er maar het beste van te maken. Dat werkt veel inefficiëntie en stress in de hand. Met een heldere strategie wordt de collectieve kracht gebundeld en staat alles in het teken van de doelstellingen en de route om die te bereiken.
Read More
Joepie, het 4e kwartaal is begonnen!
Nadat we van een welverdiende vakantie zijn teruggekomen zijn we alweer een aantal weken hard aan het werk. De sprint naar 31 december moet tenslotte getrokken worden. Wanneer je even uit de hectiek van alle dag kunt stappen, kunnen er mooie vergezichten ontstaan over hoe het nu verder moet met je bedrijf. Je hebt wellicht ideeën gekregen over nieuwe producten of markten. Tijdens ontspannen gesprekken heb je onverwacht zicht gekregen op de exportpotentie van je huidige programma. Maar nu al die ideeën omzetten in concrete acties. Nou, daar denk ik morgen wel even over na. Read More
Vriendelijkheid kost zo weinig en doet zoveel
Als ik iets van de lessen Verkoopkunde op mijn middelbare school heb onthouden dan is het wel de uitspraak van immer onberispelijk geklede meneer Krijger. Elke les begon hij ermee: “Vriendelijkheid kost zo weinig en doet zoveel”. Tot op de dag van vandaag zit het in mijn hoofd en in mijn dagelijkse klantencontacten blijkt dat het een gouden uitspraak is. Ronduit schokkend is het dan om in De Telegraaf te lezen dat 77% van de deelnemers aan de dagelijkse stelling zegt het oneens te zijn met de stelling “Nederland is klantvriendelijk”. Read More
Niet alleen zorgen voor de aandeelhouders
In managementboeken en -artikelen komt de term Stakeholders met enige regelmaat voorbij. Maar al te vaak blijkt dat men hier uitsluitend aandeelhouders mee bedoelt. Echter, de letterlijke vertaling is Belanghebbenden. Dat zijn er in mijn beleving heel wat meer dan alleen aandeelhouders. Denk eens aan klanten, personeel, leveranciers, banken, overheid en vele anderen. Read More