Niet alleen zorgen voor de aandeelhouders
In managementboeken en -artikelen komt de term Stakeholders met enige regelmaat voorbij. Maar al te vaak blijkt dat men hier uitsluitend aandeelhouders mee bedoelt. Echter, de letterlijke vertaling is Belanghebbenden. Dat zijn er in mijn beleving heel wat meer dan alleen aandeelhouders. Denk eens aan klanten, personeel, leveranciers, banken, overheid en vele anderen.
Een bedrijf dat een duurzame strategie volgt, houdt rekening met alle stakeholders en zorgt ervoor dat de verwachtingen die er bij die groep leven ook waargemaakt worden. Zonder enige twijfel gaat het fout wanneer er een langdurige onbalans is tussen de verwachtingen en resultaten voor de diverse stakeholders.
In De Telegraaf van 15 september 2012 stond een artikel onder de kop “Jonge managers willen actieplan”. Het betrof een artikel over een bijeenkomst van de Young Bilderberg Conferentie die eerder die week op de Business Universiteit Nyenrode georganiseerd werd. Het mooie aan de inleidingen was dat er een pleidooi gehouden werd voor een lange termijn visie voor ondernemingen. Dit in tegenstelling tot de race naar het einde van het kwartaal zoals dat nu de praktijk is. Het is goed nieuws dat de CEO’s van de toekomst dit perspectief voor wordt gehouden. Er werd zelfs opgeroepen om een actieplan duurzame strategie te ontwikkelen.
Maar ook hier zie je dat een term vaak veel te beperkt wordt uitgelegd. Duurzaam = groen, is zo beetje de gedachte. Maar duurzaam tekent ook voor de lange duur. Natuurlijk behoren nieuwe inzichten als cradle to cradle daartoe. Maar juist met een visie voor de langere termijn en een daarop afgestemde strategie bereikt de CEO dat hij zijn stakeholders aan zich bindt, geeft hij zijn onderneming een duurzaam concurrentie voordeel.
Het drievoudige resultaat
Bij het ontwikkelen van een strategie dat een duurzame concurrentie voordeel gaat opleveren dienen 3 aspecten centraal te staan:
- Zorg dat je de beste producent/dienstverlener in je segment bent
- Zorg dat je de beste werkgever in je segment bent
- Zorg dat je de beste investeringsmogelijkheid in de markt bent.
Klanten hebben 1001 mogelijkheden om uit te kiezen. Waarom zullen ze juist bij jou hun geld besteden?
Zorg goed voor je klanten want als jij het niet doet, doet een ander het wel.
Nu al is het vaak lastig om het juiste personeel te vinden en om het te behouden. Door de mensen serieus te nemen en echt bij de bedrijfsvoering te betrekken stijgt de betrokkenheid en neemt de productiviteit toe. En, medewerkers die slecht worden behandeld hebben de neiging uw klanten ook slecht te behandelen.
Door steeds met alle stakeholders in gesprek te zijn heb je als CEO invloed op het verwachtingspatroon. Door hier steeds aan te voldoen neemt de financiële waarde en betrouwbaarheid van de onderneming toe. Voor dergelijke ondernemingen is het eenvoudig om additionele financiële middelen aan te trekken.
SWOT Marketing uit Apeldoorn neemt het bovenstaande al meer dan 10 jaar als uitgangspunt voor haar dienstverlening. Hierbij worden ondernemers en directies ondersteunt bij de ontwikkeling en implementatie van hun strategie die hen een duurzaam concurrentie voordeel oplevert. Het is de zoektocht naar de race waarvan je zeker bent dat jij hem gaat winnen!
Ronald Jans RM
06 – 511 581 07
r.jans@swotmarketing.nl